اوج‌گیری جهانبخش در روزهای صدرنشینی فاینورد

مهاجم تیم ملی بعد از یک دوره افت طولانی روزهای خوبی در لیگ هلند دارد

جهانبخش برای رهایی از نیمکت‌نشینی در سال ۲۰۲۱ به هلند برگشت - Gerrit van Keulen / ANP / AFP

علیرضا جهانبخش ماه‌ها از دوران اوجش فاصله داشت، ولی به نظر می‌رسد که این افت طولانی سرانجام به پایان رسیده و او با پیراهن فاینورد دوباره به یکی از لژیونرهای موفق فوتبال ایران تبدیل شده است.

جهانبخش خیلی زود با داماش گیلان در فوتبال ایران شناخته شد. درخشش او از نگاه استعدادیاب‌های اروپایی پنهان نماند و در ۲۰ سالگی به نایمخن در لیگ هلند پیوست. حضور دوساله در این تیم نسبتا کوچک به جهانبخش کمک کرد که با فوتبال و سبک زندگی هلند آشنا شود. او در سال ۲۰۱۵ به آلکمار رفت. این تیم پتانسیل بالاتری داشت و به فرآیند پیشرفتش کمک کرد. جهانبخش در سال ۲۰۱۸ با آلکمار بهترین گلزن لیگ هلند شد. او اولین بازیکن آسیایی بود که در یک لیگ معتبر اروپایی آقای گل شد.

او بعد از این موفقیت بزرگ با قراردادی سنگین که گفته می‌شد حدود ۲۰ میلیون یورو است، به برایتون پیوست، ولی نتوانست با فوتبال انگلیس هماهنگ شود و انتظارات را برآورده کند. جهانبخش برای رهایی از نیمکت‌نشینی در سال ۲۰۲۱ به هلند بازگشت و این بار پیراهن فاینورد مدعی را به تن کرد، ولی در سال اول بیشتر دور از ترکیب اصلی بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فصل ۲۳-۲۲ برای جهانبخش با یک مصدومیت شروع شد تا دقایق بازی‌اش همچنان محدود باشد. او در قطر سومین جام جهانی‌اش را تجربه می‌کرد و یکی از مردان باتجربه کی‌روش بود، ولی انتظارات مربی پرتغالی را برآورده نکرد. جهانبخش در بازی با انگلیس فقط یک‌ نیمه در زمین بود، بازی با ولز را از روی نیمکت شروع کرد و در دقایقی که به زمین رفت کارت زرد گرفت تا برای بازی سرنوشت‌ساز با آمریکا محروم شود.

اما جهانبخش بعد از جام جهانی آرام‌آرام توانست کیفیت روزهای اوجش را به نمایش بگذارد. او در بازگشت از قطر در هشت بازی لیگ هلند توانست چهار گل بزند و یک پاس گل بدهد. بهترین نمایش جهانبخش در بازی حساس مقابل آیندهوون بود که از نیمکت به زمین رفت و توانست با زدن دو گل، تیمش را از شکست نجات بدهد. این دقایق درخشان، آرنه اسلات، سرمربی فاینورد را متقاعد کرد که از جهانبخش در ترکیب اصلی استفاده کند. مهاجم ایرانی هفته گذشته در برد مقابل آلکمار، تیم سابقش هم گل زد تا به ادامه صدرنشینی فاینورد کمک کند.

تیم شهر روتردام در پایان هفته بیست‌و‌سوم، بالاتر از آژاکس، آلکمار و آیندهوون صدرنشین است و فرصت دارد بعد از شش سال قهرمان لیگ هلند شود. این موفقیت می‌تواند به معنی پایان روزهای افت جهانبخش باشد. او در ۲۹ سالگی هنوز روزهای خوب زیادی در پیش دارد و فرصت دارد با درخشش در جام ملت‌های آسیای سال آینده، نمایش ضعیف جام جهانی قطر را فراموش کند.

بیشتر از فوتبال